Pe data de 26 iunie a avut loc Roadbook Experience Runcu 2021, aventura pentru bikerii pasionați de off road. Traseul este de fiecare dată o surpriză pentru participanți, iar navigarea se face cu ajutorul unui Roadbook – un dispozitiv care împarte traseul în părți mai mici numite way-pointuri și check-pointuri, exact ca la Raliul Dakar.
Provocările au fost multiple: traseul este foarte tehnic, atenția distributivă trebuie împărțită între indicațiile de pe Roadbook (ce pot părea ca niște scrieri hieroglifice pentru începători), aplicația de pe smartphone ,care indică distanța parcursă, timpul și unghiurile în grade ale punctelor de reper (kilometraj ce trebuie ajustat periodic cu ceea ce se întâmplă la fața locului). Nu este o cursă propriu-zisă, participanții se ajută între ei, contează ca toți să ajungă cu bine la sosire.
De la eveniment nu a lipsit puternicul Triumph 850 Sport, care a impresionat prin adaptarea sa la orice tip de traseu.
,,Anul trecut am luat parte la un eveniment similar, însă atunci aveam la dispoziție un Tiger 900 Rally Pro, un adventure prin excelență, cu roți spițate (cea anterioară pe 21 de inch), suspensii Showa optimizate pentru mersul pe teren accidentat, moduri de pilotaj dedicate, precum OFF ROAD și OFF ROAD PRO (cinci moduri, în total), iar atunci comportamentul motocicletei mi-a depășit toate așteptările.
Acum însă, cu jante din aliaj, roată pe față de 19 inch, numai două moduri de pilotaj și suspensii diferite, erau mai multe necunoscute în joc”, spune Cătălin Sănătescu, reprezentant Triumph, cel care a participat la cursă cu modelul Triumph.
Aventura a început cu o seară înaintea startului propriu-zis, în condiții de vreme nu tocmai favorabile – vânturi de 80-100km/h. Totuși, modelul Tiger 850 Sport s-a comportant excelent. Modificările aduse modelului au fost nesemnificative: anvelope 50 road/50 off-road (cele standard, Michelin Anakee Adventure sunt silențioase pe asfalt și bune în afara lui numai dacă este suprafață uscată), protecții pentru motor și pentru carene îndepărtarea cauciucului de pe scărițe pentru o mai bună aderență, ghidonul a fost rotit câteva grade pentru o priză mai eficientă , schimbătorul a fost ridicat pentru a putea introduce mai ușor vârful cizmelor de cross, poziția oglinzilor a fost ajustată. Toate aceste operațiuni se pot face rapid cu ajutorul trusei de scule existente sub șaua motocicletei.
,,Poate că ar trebui să facem o mică paranteză și să le spunem celor care nu sunt familiarizați cu gama Tiger de la Triumph ce este cu acest Tiger 850 Sport. El a fost lansat anul acesta (2021) și înlocuiește varianta de bază Tiger 900, care nu se mai fabrică, versiunile mai dotate fiind GT și GT Pro (optimizate pentru asfalt) și Rally, cu Rally Pro (bune și în off-road). Cu toate că poartă în titulatură numărul 850, Tiger 850 Sport are același motor cu trei cilindri și capacitatea de 888 cmc, ca și restul acestei game, cu o setare distinctă (cu 10 cai mai puțin, 85 în total), și răspuns al accelerației mai prietenos, mai previzibil”, adaugă Cătălin.
El ne mai spune că ,,de când a venit în “flota” modelelor noastre pentru test ride, Tiger 850 Sport a fost preferatul nostru, atât pentru ture de weekend, cât și pentru mersul în oraș (poziția de supermoto ajută la vizibilitate și control, ghidonul lat e bun pentru manevrabilitate și suspensiile filtrează limitatoarele de viteză, gurile de canal, liniile de tramvai sau gropile)”.
Ploile au fost destul de generoase în ultima perioadă ,astfel că traseul a fost cu de toate – gropi, bălți, vaduri și nămol. Cătălin ne povestește că ,,în mod normal, aș fi dezactivat sistemul de control al tracțiunii încă de la început, dar l-am lăsat pornit pentru a vedea cum intervine în afara asfaltului. Cu modul de pilotaj Road, TC se pare că este calibrat și pentru off-road ușor, dacă suprafața este uscată și nu sunt rampe. Simți cum întrerupe pentru a găsi aderența optimă și nu mai duci grija dozării accelerației, te concentrezi pe traiectorii.”
Situația a devenit problematică atunci când a început urcarea spre golul alpin, pe o cărare cu stânci ude și pământ, creatăde utilajele forestiere. Baza rampei era însemnată în Roadbook ca punct de regrupare, așa că participanții au dat dovadă de spirit de echipă și au colaborat astfel încât toată lumea să ajungă în siguranță. . Din cauza condițiilor, grupul a fost divizat, cei mai curajoși continuând traseul, pe când ceilalți au continuat pe o rută ocolitoare.
,,Acela a fost momentul în care am dezactivat sistemul de control al tracțiunii. Operațiunea este foarte simplă și intuitivă- se intră în meniul general, apoi la setările motocicletei și acolo se regăsește TC. Partea bună este că, odată dezactivat, TC nu se activează automat la oprirea motorului, condiția fiind să rămână contactul pus.” ne mai spune Cătălin.
El adaugă că, ,,odată,dezactivat controlul tracțiunii, am căpătat încredere în atacarea cu aplomb a zonelor înclinate cu iarbă sau stânci și am înțeles că motocicleta nu poartă degeaba numele de Tiger – e puternic, flexibil, eficace”. Spre deosebire de Rally și Rally Pro, care sunt echipate cu suspensii Showa, Tiger 850 Sport, GT și GT Pro au furci de la Marzocchi, iar modelul Tiger 850 Sport nu dispune de posibilități de reglaj. Partea bună e că nu mai ai bătăi de cap cu încărcarea, compresia sau detensia și nu mai pierzi timp de fiecare dată când se schimbă suprafața de rulare. ,,Ceea ce am făcut eu a fost să întăresc amortizorul central, pentru că în off-road, când mergi ridicat în scărițe, picioarele sunt cele mai bune “amortizoare”, astfel că am evitat să mai ating direct cu scutul motocicletei pentru a-l proteja” povestește Cătălin.
Roadbook Experience este o aventură în adevăratul sens al cuvântului – grea, dar merită.
Cătălin povestește că ,,în golul alpin, unde am parcurs mare parte a traseului m-am bucurat de peisajul grandios. În șaua La Suliți de lângă Vf. Oslea eram la altitudinea de 1765m, iar legile fizicii spun că ceea ce urcă trebuie, la un moment dat să și coboare. Momente în care am apreciat sistemul de frânare față Brembo Stylema, perfect dozabil, ce se acționează cu un singur deget”.
Experiența Roadbook s-a încheiat apoteotic, iar satisfacția participanților a fost direct proporțională.
Triumph Tiger 850 Sport a arătat că și un model cu trei cilindri, roată anterioară pe 19 inch și jante din aliaj poate fi eficient când situația de pe teren o cere.
,,Urcat în șa, în timp ce mergeam din nou spre București, rememoram momentele dificile, priveliștea de acolo, spiritul de camaraderie și mă gândeam că abia aștept următoarea ediție’’ spune în încheiere Cătălin Sănătescu, reprezentant Triumph România.
Modelul Tiger 850 Sport este alegerea perfectă pentru cei îndrăgostiți de adrenalină, care îl pot descoperi pe site-ul oficial Triumph România sau direct la showroom-ul Triumph din Șos. Pipera nr.48.
Foto: Cătălin Sănătescu
Multumim celor de la pemotoare.ro pentru sustinere.