Triumph a lansat noua motocicleta Speed Triple 1200 RS, cel mai performant streetfighter de serie cu trei cilindri produs vreodată. Puterea a ajuns la 180 de cai, cilindreea a fost mărită, ciclistica și sistemele electronice sunt de top. Lansarea acestui model emblematic pentru Triumph e un prilej de a arunca o scurtă privire înapoi în timp, pentru a vedea cum s-a ajuns aici.
În 1993, la un deceniu după ce fabrica renăscuse sub conducerea lui John Bloor, Triumph avea deja o linie de motociclete cu trei și cu patru cilindri foarte competente pe stradă și de pe circuit, dar erau criticate pentru designul prea conservator. Șase noi modele erau reprezentative: roadsterele Trident cu motor de 750 și 900 cmc, sportiva Daytona cu motor de 750 cmc (în trei cilindri) și de 1000 cmc (patru cilindri), precum și tourer-ul Trophy de 900 și 1200 cmc (trei și patru cilindri). Multe componente (cadrul, motoarele, rezervoarele sau elemente de carenaj) erau identice pe aceste modele și chiar dacă gama Trident a cunoscut un anumit succes, Daytona nu putea concura în categoria ei cu sofisticatele modele japoneze ce stabileau standardele clasei superbike.
Era momentul pentru o altă abordare. O nouă hală de producție a fost dedicată numai pentru vopsitorie, fapt care a crescut calitatea în mod semnificativ și în anul respectiv (1993) a fost prezentat semicarenatul Trident Sprint, care a fost bine primit de presă și de clienți. Care era pasul următor?
Michael Lock, care venise la Triumph de la Honda Europe, rememorează: “era clar că Triumph beneficia de numele istoric și John Bloor a vrut în primul rând să arate că motocicletele sunt foarte fiabile, dar construindu-le bine din punct de vedere ingineresc, motocicletele deveneau anonime. Și-a atins scopul și a câștigat credibilitate, dar nu a creat dorință”.
Lock a fost la o întrevedere cu importatorii Triumph din Europa și cerințele au fost clare: motociclete cu caracter britanic distinct. ”Partenerii noștri iubeau acest brand și ne-au spus că nu vor o motocicletă japoneză fabricată în Anglia, vor ceva britanic. Importatorul Triumph din Italia era foarte entuziasmat și făcea motociclete custom, iar când am văzut în realitate un astfel de model mi-am dat seama că este un câștigător: marele motor cu trei cilindri, negru, faruri ca doi ochi, sportiv. Era și simplu de construit. Am dus motocicleta preparată de italieni la Hinkley pentru a le face o prezentare directorilor. Stăteau în jurul ei cu brațele încrucișate și cineva chiar a spus: seamănă cu o Daytona accidentată. Dar nu ne-am lăsat, am strâns importatorii europeni, am smuls husa de pe motocicletă la prezentare și unii dintre ei chiar au țipat – asta era ceea ce așteptau. Mare, brutală, un fel de café racer britanic modern, asta e motocicleta care a schimbat Triumph.”
Numele a venit de la Bruno Tagliaferri din echipa de marketing, care a făcut trimitere la Triumph Speed Twin din 1938. Imaginea a fost promovată cu înființarea cursei monomarcă Speed Triple Challenge, dar adevăratul succes a venit odată cu lansarea celei de-a doua generații, în 1997, ce purta intern indicativul T509. Cererile au venit în special din Franța și Italia, farurile ca ochii de insectă au determinat caracterul autentic de streetfighter și l-au consacrat pe Speed Triple.
Istoric Triumph Speed Triple:
1994-1997 Speed Triple 900 (T309)
La bază a fost un Daytona 900 fără carene, s-a construit în culorile negru, crem și galben, cu inscripții speciale și cu cadranele pe fond alb. Au fost și câteva cu motorul de 750 cmc.
Capacitate cilindrică : 885 cmc
Putere: 98 cai la 9000 rpm , cuplu de 81 Nm la 6500rpm
Masă: 209 kg la gol
1997-1998 Speed Triple (T509)
Model cu totul nou, ce avea la bază sportiva Daytona T595
Capacitate cilindrică: 885cmc
Putere: 108 cai la 9000 rpm, cuplu de 84 Nm la 6500 rpm
Masă: 196 kg la gol
1999-2002 Speed Triple 955
Capacitatea cilindrică crește. Odată cu ea se măresc puterea și cuplul.
Capacitate cilindrică: 955 cmc
Putere: 118 cai la 9200 rpm, cuplu de 98 Nm la 5800 rpm
Masă: 196 kg la gol
2002-2005 Speed Triple 955i
Cadru mai rigid, galerii de admisie mai mari, alte supape, alt arport de compresie, linii mai ascuțite, faruri mai mici
Capacitate cilindrică: 955 cmc
Putere: 120 cai la 9100rpm, cuplu de 100 Nm la 5100 rpm
Masă: 189 kg la gol
2005-2007 Speed Triple 1050
E primul Speed Triple care nu se mai trage din Daytona, fiind un model de sine stătător, conceput de la zero, într-un stil agresiv, de adevărat streetfighter
Capacitate cilindrică: 1050 cmc
Putere: 131 cai la 9250rpm, cuplu de 104 Nm la 7500rpm
Masă: 189 kg la gol
2008-2010 Speed Triple 1050
Șaua pasagerului e mai mare, frânele Nissin au fost schimbate cu unele de la Brembo, nou design al jantelor
Capacitate cilindrică: 1050 cmc
Putere: 131 cai la 9250 rpm, cuplu de 104 Nm la 7500 rpm
Masă: 189 kg la gol
2011-2015 Speed Triple
Un model nou, care schimbă și aspectul celor două faruri reprezentative (în locul celor rotunde sunt acum unele angulare, mai aerodinamice), cadrul schimbat are o geometrie mai sportivă, modificări sunt și la motor. Din 2012 se adaugă și versiunea sportivă R, mai bine echipată
Capacitate cilindrică: 1050 cmc
Putere: 135 cai la 9200 rpm, cuplu de 111 Nm la 5800 rpm
Masă: 214 kg cu plinurile făcute
2016 Speed Triple S & R
Varianta standard poartă sufixul S, pentru a o diferenția de cea mai bine echipată, R. Modernizări aduse aerodinamicii, rezervor mai ascuțit, alte lumini frontale, nou pachet electronic cu cinci moduri de pilotaj
Capacitate cilindrică: 1050 cmc
Putere: 138 cai la 9500 rpm, cuplu de 111 Nm la 7850 rpm
Masă: 192 kg la gol
2018 Speed Triple S & RS
Variantele S și R se numesc acum S și RS, câștigă 10 cai putere, au pe bord ecran color TFT
Capacitate cilindrică: 1050 cc
Putere: 148 cai la 10,500 rpm, cuplu de 116 Nm la 7150 rpm
Masă: 192 kg la gol
2021 Speed Triple 1200 RS
Model cu totul și cu totul nou, capacitate cilindrică mărită, alt cadru, suspensii, frâne, sisteme electronice.
Capacitate cilindrică: 1160 cmc
Putere: 180 de cai la 10.750 rpm, cuplu maxim 125 Nm la 9.000 rpm
Masă: 198 kg cu plinurile făcute