Te-ai întrebat vreodată care este istoria motocicletei sau cum a ajuns sportul pe două roți să fie atât de îndrăgit de către generații întregi, până astăzi? Motocicleta, așa cum o știm în zilele noastre, nu a apărut pur și simplu peste noapte. Invenția pe care o cunoaștem și o iubim cu toții are o istorie surprinzător de lungă, plină de idei inovatoare și oameni care aveau nevoie să trăiască viața, mereu cu un pas mai repede decât alții.
De la cele mai vechi modele alimentate cu abur, la chopperele și supersportivele pe care le cunoaștem cu toții astăzi, evoluția motocicletelor a cunoscut foarte multe etape importante de-a lungul anilor. Cultura motociclismului a cunoscut, de asemenea, o dezvoltare care i-a suprins chiar și pe cei mai optimiști dintre părinții moto. De la grupurile de veterani care au format primele cluburi de motociclism și până la stereotipurile riderilor rebeli din SUA anilor ‘60 și ‘70, până în prezent, motociclismul a cunoscut un parcurs incredibil de divers.
Au trecut peste 150 de ani, iar motocicleta a lăsat un impact nemuritor în sufletele a zeci de generații. Așadar, să aruncăm o privire asupra modului în care a apărut totul. S-ar putea să fii surprins!
Care a fost prima motocicletă?
În 1867, americanul Sylvester Howard Roper a fost creatorul și inventatorul velocipedei cu doi cilindri. Aceasta a fost, în esență, o formă timpurie de motocicletă alimentată cu abur. Deși unii contestă că modelul propus de Roper ar fi trebuit considerat prima motocicletă din lume, la fel de mulți spun că este cel puțin strămoșul motocicletei de astăzi. Avea două roți și un motor cu abur pe cărbune în doi timpi, care era foarte avansat pentru vremea lui.
Totuși, cu aproape 20 de ani mai târziu, în 1885 mai exact, Gottlieb Daimler a creat primul motor cu ardere alimentat cu benzină. Acesta a fost un element de bază în istoria motocicletelor, deoarece a fost pentru prima dată când cineva a putut combina o bicicletă tradițională cu un motor pe benzină, totul culminând cu Daimler Reitwagon – prima motocicletă din lume adevărată.
Au primit ajutor de la un inginer pe nume Nicolaus Otto, care, în 1876, crease primul motor cu ardere internă în patru timpi. Triumph Engineering a fost fondată mai târziu în Anglia, care va deveni „Triumph Motorcycles”.
Cine a fost Gottlieb Daimler?
Considerat părintele motocicletei moderne cu ardere internă pe benzină, Gottlieb Wilhelm Daimler (născut la 17 martie 1834 în Schorndorf, Württemberg, Germania) a fost un inginer mecanic german – o figură extrem de importantă în istoria timpurie a motocicletelor, dar mai ales a industriei auto, acesta fiind și cel care a creat compania „Daimler Benz” – în prezent arhicunoscutul brand Mercedes-Benz.
Daimler a studiat ingineria la institutul politehnic din Stuttgart și apoi a lucrat în diverse firme germane de inginerie, dobândind experiență în domeniul motoarelor. În 1872 a devenit director tehnic în firma lui Nikolaus A. Otto, omul care inventase motorul cu ardere internă în patru timpi. În 1882, Daimler și colegul său Wilhelm Maybach, au părăsit firma lui Otto și și-au deschis propriul atelier de construcții de motoare.
Ei au brevetat unul dintre primele motoare de mare viteză cu ardere internă de succes și au dezvoltat un carburator care a făcut posibilă utilizarea benzinei pe post de combustibil. Mai apoi, cei doi și-au folosit motoarele cu benzină pe primele tipuri de motociclete în 1885, o trăsură cu patru roți (inițial trasă de cai) condusă de un motor cu un cilindru în 1886 și pe o barcă motorizată în 1887.
Eforturile celor doi bărbați au culminat cu un vehicul cu patru roți conceput de la început ca un automobil în 1889. Acest vehicul fezabil din punct de vedere comercial avea un cadru din tuburi ușoare, un motor montat în spate, roți cu transmisie pe curea și patru viteze. În 1890, Daimler-Motoren-Gesellschaft a fost fondată la Cannstatt, iar în 1899, firma a construit primul automobil sub marca Mercedes.
Evoluția motocicletelor de-a lungul istoriei
Trecând peste anii experimentali de la sfârșit de secol XIX, adevarata ascensiune a motocicletelor va avea loc în perioada dintre războaiele mondiale și în special după cel de-al 2-lea Război Mondial. Primele motociclete, utilizate inițial ca vehicule de război, grație motorizării puternice raportate la greutatea scăzută, dar și mobilității impresionante pe câmpul de luptă, după anii ‘50 se transformă radical într-unele dintre cele mai îndrăgite vehicule de agrement, dedicate în special tinerilor cu spirit de aventură și foame de adrenalină, la viteze amețitoare, pe două roți.
Așadar, iată care sunt cele mai importante borne din istoria motocicletei de la începutul secolului XX și până astăzi.
Cele mai importante borne din istoria motocicletei
Motocicleta în secolul XX
1901: Considerată „zorii” motocicletelor în America, Indian Motorcycle au creat prima lor motocicletă folosit designul lui DeDion-Buton. Indian vor fi cele mai vândute modele din lume până la începutul Primul Război Mondial.
1903: William Harley și partenerii săi, Arthur și Walter Davidson, lansează Harley-Davidson Motorcycle Company. Prima motocicletă Harley-Davidson va fi distribuită și vândută în Chicago.
1914: A început primul război mondial, iar armatele europene și americane au început să integreze motociclete puternice în armată, ca mijloc de a transporta rapid mesaje, către și de la bazele militare.
Anii 1920-1930: Motocicleta devine tot mai îndrăgită, iar industria se confruntă cu un aflux impresionant de vânzări. În tot acest timp, au luat naștere companii binecunoscute, precum Moto Guzzi și BMW și a fost înființată Asociația Americană a Motocicliștilor.
Anii 1940-1950: soldații americani care au luptat în al Doilea Război Mondial, și în special cei care au avut ocazia să conducă diverse tipuri de motociclete pe front, s-au întors acasă cu pasiunea pentru două roți. Tot în această perioadă se nasc frățiile și primele cluburi de motocicliști.
1951: Compania austriacă Kronreif & Trunkenpolz Mattighofen (cunoscută în prezent sub denumirea de „KTM”) a creat primul său prototip de motocicletă.
Anii 1950-1960: Kawasaky, Suzuki, Honda și Yamaha apar și ele pe piață. În acest fel, japonezii au vrut să demonstreze lumii că pot crea motociclete la fel de avansate precum mărcile americane puternice, Harley-Davidson și Indian Motorcycle.
1965: Motocicletele personalizate (custom-made) au devenit extrem de populare, cu stiluri diferite și vopsea personalizată.
1969: Honda a făcut din nou valuri în industrie, creând o motocicletă cu patru cilindri, care a devenit prima „superbike”, dând naștere cursei mondiale pentru cea mai rapida motocicletă.
1970: Industria moto a înregistrat un nivel record de înmatriculări cu cele 5 milioane de motociclete înscrise doar în Statele Unite.
Anii 1980: Honda și Kawasaki devin primele companii care prezintă motociclete care au sisteme electronice de injecție a combustibilului. Acest sistem avea să devină mai târziu “normă’ în industria moto și un moment cu adevărat revoluționar din istoria motocicletei.
Motocicleta în secolul XXI
Anii 1990 -2000: După zeci de ani de dominație japoneză în lumea motocicletelor, “jocul” se re-echilibrează odată cu revenirea în prim plan a mărcilor de renume, precum: Triumph, BMW, Ducati, sau Aprilia.
1998: Polaris se implică pe piața competitivă a motocicletelor prin introducerea modelului „Victory”. De asemenea, în această perioadă a fost produsă prima motocicletă electrică, Lectra.
2009: Lumea face cunoștință cu prima motocicletă hibridă: ET-120 de la Eko Vehicle, care a fost vândută în India.
2013: Polaris a anunțat reînvierea uneia dintre primele mărci americane de motociclete, Indian.
2019: Harley-Davidson țintește supremația motocicletelor electrice prin lansarea modelului electric – LiveWire.
2021: Harley-Davidson își transformă motocicleta electrică LiveWire într-un brand de sine stătător, cu propria identitate de marcă, separată de brandul mamă.
Cu siguranță am putea așterne file întregi despre tot ce trebuie să știi despre motociclete, istoria și cultura lor, dar și a motociclismului în general. De la primul model pe aburi, până la modelele ultra-performante pe care acum le admirăm atât de mult a fost o călătorie foarte lungă. Nu putem decât să ne bucurăm de o istorie extrem de bogată în inovație și dăruire a părinților vizionari cărora, astăzi, le datorăm întreaga noastră pasiune pentru stilul de viață petrecut în șaua libertății totale pe două roți!
Iar dacă și tu vrei să faci parte din această poveste de succes, ducând mai departe moșternirea fantastică a universului moto, Triumph România te invită să alegi unul dintre noile modele de motocicleta cu ADN britanic – una dintre mărcile moto ce au reușit să conserve spiritul autentic, revoluționat de cele mai performante tehnologii și inovații de la ora actuală în industria moto.
Fă-ne o vizită în showroom-ul Triumph și bucură-te de ofertele pregatite pentru tine! Povestește-ne puțin despre motocicletele preferate, stilul și preferințele tale, iar noi te vom consilia în alegerea modelul care ți se potrivește perfect. În plus, te vom ajuta cu diverse forme de finanțare: sistem avantajos și rapid de rate sau oferte negociate pentru plata integrală. De asemenea, la noi în service beneficiezi și de servicii profesionale de întreținere moto, revizii, reparații, piese sau echipamente moto la cele mai bune prețuri de pe piață – totul pentru motocicleta ta Triumph!