Foarte mulți dintre noi, pasionații de motorsport pe două roți, visăm și abia așteptăm să ne urcăm în șaua motocicletei noastre de vis, vibrând cu toată ființa la momentul când acest lucru se va întâmpla. Suntem pasionați, povestim între prieteni și ne contrăm aprins despre cea mai puternică motocicletă, cea mai frumoasă sau despre cel mai rapid motor din lume. Așadar, unul dintre cele mai frecvente lucruri pe care le auzim în timp ce vorbim despre motociclete este viteza și capacitatea cilindrică.
Din păcate, subiectul “CC” este de prea multe ori desconsiderat, crezând că nu este necesar atunci când vine vorba despre achiziționarea unui model obișnuit. Nimic mai greșit. Trebuie să avem o idee generală despre ce este capacitatea cilindrică și cum afectează aceasta, conduita la drum a unei motociclete. Deci, vorbim despre o caracteristică esențială de luat în calcul, înainte de a ne cumpăra prima noastră motocicletă.
Când vorbim despre motociclete și motoarele lor, acestea vin în multe forme, dimensiuni și configurații diferite, prin care ne referim la numărul de cilindri și la structura lor particulară. Spre deosebire de autoturisme, motocicletele sunt incomparabil mai mici și nu cântăresc foarte mult, așa că, nici nu au nevoie de motoare extrem de mari – și prin “mari” înțelegem atât dimensiunea fizică, cât și capacitatea cubică.
Deci, în timp ce motoarele mașinilor pornesc de la aproximativ 1000 cc, capacitățile comune ale motorului pentru o motocicletă, variază de la 50 cc pentru mopede, 125 cc pentru scutere și motociclete de începători și până la 1600 cc – și mai mult, dacă luăm în considerare, monstruosul motor de 2.500 cc propus de Rocket III R de la Triumph.
Ce înseamnă capacitatea cilindrică a motorului?
CC este o abreviere pentru centimetri cubi, iar când vorbim despre motor, ne referim la capacitatea cilindrică sau cilindreea ce reprezintă suma volumelor dislocate de pistoanele unui motor cu ardere internă. Motorul atrage aer și combustibil. Când se aplică presiune, gazele se aprind și începe procesul de ardere. Motorul este apoi alimentat.
În consecință, cu cât un motor are mai mulți cc, cu atât poate absorbi o cantitate mai mare de aer și combustibil, de aici și o ardere mai puternică, ceea ce este echivalent cu și mai multă performanță și viteză. Evident, un motor cu categoria de capacitate cilindrică mai mare, de peste 600 cc, poate impresiona, dar nu este deloc indicat pentru riderii începători.
Nu suntem absurzi și știm că tocmai asta ne atrage, indiferent de tipurile motocicletelor – puterea mare a unui motor. Spunem doar că, înainte de a te urca pe un “glonț” de peste 600 cc care rulează cu viteze amețitoare pe circuit, mai întâi ar trebui să încerci un 300 cc și să-ți oferi suficient timp să înveți, să testezi în siguranță, chiar să și cazi, dar apoi să te ridici, într-un cuvânt – să te adaptezi succesiv pentru a putea stăpâni perfect “bestia” la care visezi cu adevărat!
De ce este importantă capacitatea cilindrică a motorului?
Capacitatea cilindrică a motorului este relevantă, mai ales pentru a putea calcula puterea motorului (cai-putere) și cuplul acestuia. În același timp, cilindreea se folosește și pentru a afla eficiența consumului de carburant. Cu cât capacitatea cilindrică a unui motor este mai mare, cu atât consumul de combustibil va fi mai mare. În cazul unei cilindree mai mici, consumul de combustibil va fi mai mic.
Cum se calculează capacitatea cilindrică a motorului?
Capacitatea cilindrică a motorului sau cilindreea, este calculată luând în considerare capacitățile cilindrului aflat sub presiune. Aceasta se exprimă în centimetri cubi sau în litri. De exemplu, în cazul unui motor de 1000 cmc, exprimat în litri, acesta va fi un motor de 1 litru, iar formula de calcul a capacității cilindrice este următoarea: capacitate cilindrică = π/4 * orificiu² * bătaie * număr de cilindri
Care sunt diferitele tipuri de motoare pentru motociclete?
Când ne referim la tipul unui motor din perspectiva puterii, acesta poate varia în funcție de cilindree și configurație. În acest mod, vă veți putea face o idee despre cât de multă putere va produce și cum va fi furnizată acea putere – ceea ce definește așa-numitul „caracter” atât al motorului, cât și al motocicletei în sine. În continuare, vă vom prezenta cele mai populare configurații de motoare în funcție de capacitate și numărul de cilindri.
Motorul cu un singur cilindru
În zilele noastre, configurația cu un singur cilindru este rezervată pentru tipuri de motociclete de capacitate mai mică, cum ar fi cele folosite la mopedele de 50 cc și la scuterele de 125 cc de către navetiști, începători sau modelele pentru elevii din școlile moto. Puterile mari și vitezele amețitoare nu sunt o obligație, așa că, un motor cu un singur cilindru de capacitate mică, poate fi mai mult decât suficient.
Totuși, motoarele mono cilindrice cu o capacitate mai mare de 125 cc, pot fi găsite și în modele noi de motociclete, cum ar fi Honda CB300R de 286 cc, dar vremurile motocicletelor cu un singur cilindru de 600 cc, precum XT660 Ténéré de la Yamaha, au cam apus, din cauza că acestea nu mai reușesc să respectă regulile stricte privind emisiile Euro 4.
Parallel Twin
Configurația parallel twin este întâlnită la un motor cu doi cilindri dispusi paralel cu două pistoane care lucrează unul lângă celălalt. Este un motor foarte comun și des întâlnit, mai ales la motocicletele cu capacități cuprinse între 500cc și 800cc. Această configurație oferă un compromis de performanță excelent, scoțând o putere decentă dintr-un pachet relativ mic și ușor.
Yamaha MT-07 de exemplu, produce 74 de CP la 9000 rpm din motorul său bicilindru paralel de 689 cc, în timp ce F800 R de la BMW, produce 89 CP cu 800 cmc.
V-Twin
V-twin este cu totul altă mâncare de pește în comparație cu configurația bicilindrică. În loc de două pistoane care lucrează unul lângă altul, cilindrii unui V-twin stau unul în fața celuilalt, întinși în formă de „V”, de unde și numele. Acest lucru face ca V-twin-ul să fie foarte îngust, ceea ce are avantaje, dar și dezavantaje, pentru că este mai lung și mai dificil de integrat în “trupul” unei motociclete de serie.
În plus, puterea unui V-twin-ul se obține într-un mod ușor diferit față de “fratele parallel”, deoarece pistoanele sale acționează asupra arborelui cotit într-un mod diferit: ambele pistoane împărtășesc un știft unic, și nu unul pentru fiecare în parte, deci, în unele privințe, V-twin-ul este asemănător unui motor cu un singur cilindru despicat în două. Prin urmare, acesta se va simți mai puternic în registrul jos al intervalului de turații.
În mod obșinuit, V-twin-urile sunt întâlnite la motocicletele personalizate custom made și în stil cruiser precum, Harley-Davidson sau Indian Motorcycle.
Motorul cu trei cilindri în linie
Motorul cu trei cilindri în linie, sau triplu, a fost popularizat în epoca modernă de către britanicii de la Triumph. După cum sugerează și numele, aspectul constă din trei cilindri unul lângă altul, ca un parallel twin cu un cilindru suplimentar adăugat în linie. În multe privințe, configurația cu trei cilindri în linie este soluția ideală pentru o motocicletă, combinând explozia motorului în doi cilindri, cu puterea de turație mai mare a unui motor cu patru cilindri.
Printre altele, Yamaha MT-09 se folosește de un motor cu trei cilindri, dar vedetele acestei configurații provin de la Triumph. Magnificul Triumph Rocket 3 R are cel mai puternic motor în 3 cilindri instalat vreodată pe o motocicletă de serie. Tricilindrul cu capacitatea de 2500 cc scoate un cuplu fără egal, e capabil de accelerări fulminante, pilotajul fiind incredibil de rafinat.
Concluzie
Concluzionând, când vorbim despre putere, cel mai mare motor de motocicletă nu este întotdeauna și cel mai bun. Cu cât o motocicletă are mai mulți cc și cai putere, cu atât trebuie să ai mai multă experiență și pregătire în stăpânirea ei în deplină siguranță, pe stradă sau circuit.
Așadar, asigură-te că deții modelul potrivit pentru tine! Începe încet și nu lăsa teribilismul sau mândria, să-ți dicteze stilul de condus pe motocicletă. Condu responsabil, cu grijă la cei din jur și depășește limitele, doar atunci când simți că ești total pregătit și în controlul sutelor de cai furioși de sub tine. Nu te pripi! Ai destul timp sa înveți despre motocicleta pe care o conduci și nu uita: este mai bine să începi de jos, apoi să treci la următoarele nivele de performanță.
Iar dacă nu știi exact ce tip de motocicletă ți se potrivește în funcție de abilitățile și experiența ta la condus, echipa Triumph Romania te ajută cu sfaturi și modele de motociclete de diferite puteri și capacități cilindrice, potrivite atât pentru începători, cât și pentru riderii cu experiență. Te așteptăm în service-ul Triumph și dacă ai nevoie de o revizie tehnică, reparații, un schimb de ulei sau un echipament complet pentru a fi pregătit cum trebuie, pentru călătoriile tale din acest sezon – în drumul spre mare sau pe șoselele de munte a căror priveliști, îți taie pur și simplu respirația!