Când vine vorba despre o motocicletă enduro sau o motocicletă motocross, ambele modele par că se aseamănă aproape perfect. Din acest motiv, dacă nu cunoști măcar elementele de bază, devine destul de greu, mai ales pentru un fan sau un proaspăt posesor de permis moto, să discearnă diferențele dintre cele două tipuri de motociclete.
Dacă și tu faci parte din categoria care are ceva probleme în a deosebi exact cele două tipuri moto, nu-ți face griji! Pe parcursul acestui articol vom încerca să-ți împărtășim, cât mai detaliat posibil, caracteristicile și diferențele esențiale care să te ajute în alegerea potrivită a primei motociclete de tip dirtbike.
Cum alegi motorul potrivit
Așadar, motocross sau motocicletă enduro: ce motor să alegi? Abordând stiluri foarte apropiate, totuși, cele două motociclete dirtbike prezintă o serie de diferențe destul de mari. Dar, înainte de a le compara, vom încerca să descriem particularitățile și să aruncăm o privire generală asupra fiecărui model în parte.
Motocicletă motocross
În primul rând, motocicletele de motocross sunt construite pentru a fi cât mai ușoare, dar extrem de rezistente pe teren accidentat. O astfel de motocicletă are, ca scop principal, atingerea vitezei maxime pe motor, în cel mai scurt timp posibil. Așadar, nu prea contează viteza absolută, cât contează performanțele și explozia accelerației într-o cursă. Totuși, dacă ești curios cam cât prinde un 450 cc în 4 timpi, acul va arăta o viteză maximă de aproximativ 120km/h.
Producătorii acestor motociclete speciale renunță la design în favoarea performanțelor deosebite, prin eliminarea și păstrarea doar a strictului necesar. În acest sens, ori de câte ori este posibil, se va reduce masa totală prin eliminarea oricăror elemente structurale care îngreunează carena unui motor.
E de la sine înțeles că motocicletele de motocross nu sunt construite pentru confort sau pentru călătorii lungi. Acestea au o suspensie mai rigidă, un scaun cu șezut dur și o volantă mai ușoară, ceea ce face ca puterea motorului să fie mai agresivă.
Când vine vorba despre anvelope motocross, acestea sunt concepute cu profile speciale pentru off-road. Deși oferă aderență maximă pe pământ, utilizarea lor în afara circuitului este strict interzisă din cauză că oferă foarte puțină tracțiune pe șosea.
La capitolul performanțe tehnice, pentru ca să accelereze exploziv de pe linia de start, să abordeze rapid viraje strânse și să călărească dealuri cât mai repede posibil, motocicleta motocross este prevăzută cu o cutie de viteze cu un raport al transmisiei foarte scurt, detaliu care o face nepotrivită pentru condusul în afara circuitului, pe distanțe lungi. Din acest motiv, un motocross nu va accepta să fie condus cu blândețe, cedând liniștea, pe zgomotul asurzitor din eșapament.
Motocicletă enduro
De cealaltă parte, chiar și o motocicletă enduro pentru începători va fi întotdeauna mai grea decât un model motocross. Asta se întâmplă, în primul rând, din cauza elementelor structurale suplimentare, necesare pentru a le face legale pe stradă, mai ales atunci când sunt conduse între locurile de desfășurare ale curselor pe pământ.
Așadar, printre altele, pe cele mai bune motociclete enduro vom găsi lumini față și spate cu comutatoare pe ghidon, semnalizatoare de direcție, un claxon, vitezometru, turometru, apărători pentru mâini, dar și un rezervor de combustibil mai mare și mai greu.
Deși motocicletele enduro necesită anvelope legale, omologate pentru condus pe stradă, acestea trebuie să prezinte și capacități rezonabile pentru off-road. Evident, aceste anvelope enduro nu se compară cu anvelopele de motocross, construite special pentru pământ, dar reușesc să fie eficiente pe orice tip de teren accidentat.
În plus, la motocicleta enduro, prezența unui sistem de evacuare legal pentru a reduce nivelul de zgomot este obligatorie pentru stradă. Așadar, va fi puțin mai greu decât un eșapament de motocross, din cauza amortizorului mai mare. Un dispozitiv de oprire a scânteilor este, de asemenea, impus prin lege. Acesta este plasat direct în evacuare, pentru a bloca scânteile care ar putea provoca, foarte ușor, un incendiu de pădure, spre exemplu.
Suspensia va avea adesea o cursă mai mică decât suspensia de motocross, va fi și mai moale, la fel ca și spuma scaunului pentru rider. Aceste aspecte ajută cele mai bune motociclete enduro să fie mult mai confortabile la condus, pentru perioade mai lungi de timp.
Diferențe între motocross și enduro
În timp ce motocicletele de enduro și motocross împart multe componente asemănătoare, acestea fac parte din clase de motociclete diferite, dacă ne raportăm la condițiile de condus. Concursurile de motocross înseamnă competiții acerbe, în care concurenții se întrec pe un circuit de dimensiuni reduse, cu salturi acrobatice, teren accidentat și viraje strânse. Astfel, rapoartele de transmisie sunt mai scurte, vitezele maxime sunt mai mici, dar au un cuplu și o accelerație exploziva aproape instantă.
În schimb, când vorbim despre motociclete enduro, acestea sunt ideale pentru cursele pe teren deschis, cu capacități mai mari de combustibil și rapoarte de transmisie mai largi, pentru a atinge viteze superioare, pe distanțe medii și lungi.
Greutate
Una dintre diferențele cheie dintre cele două tipuri de motociclete este, bineînțeles, greutatea. Dacă vrei să alegi motocicleta în funcție de înălțime și masa totală, trebuie sa știi că modelele enduro sunt mai robuste și cântăresc mai mult, pentru că sunt proiectate să funcționeze la viteze foarte mari și să facă față terenurilor accidentate, inclusiv secțiunilor stâncoase, traversărilor de apă și urcușurilor pe dealuri.
În cealaltă tabără, riderii de motocross au nevoie de un model cât mai ușor, care să se poată desprinde în acele acrobații și salturi impresionante. În plus, datorită circuitelor bine îngrijite, nu au nevoie de prea multe elemente structurale suplimentare, pentru a face față obstacolelor neprevăzute, precum în cazul traseelor enduro.
Motorizare
Pe lângă greutate, motoarele pot fi destul de diferite atât ca tip, cât și ca cilindree. Odată cu trecerea anilor, motorul în 2 timpi a devenit “arma” preferată pentru motocross, în timp ce motocicletele enduro nu aveau nevoie de atât de mult cuplu. Așadar, s-a ajuns la concluzia că motorul în 4 timpi era opțiunea ideală pentru traseele mai lungi și mai complicate.
Iar dacă te întrebi cum aleg o motocicletă din punct de vedere al capacității motorului, află că pe o motocicleta de 250 cc, un pilot de motocross va obține putere mai mult decât suficientă pentru a câștiga campionate, descurcându-se de minune pe circuitele strâmte specifice acestui sport extrem. Între timp, o motocicletă enduro devine cu adevărat o fiară agilă pe circuit, începând de la 450cc – configurație care va reuși să facă față, cu brio, unora dintre cele mai dure curse enduro din lume, inclusiv Dakar!
Rezistență și fiabilitate
Cred că nu ți-ai dori să-ți cumperi un motocross sau o motocicletă enduro și abia apoi să-ți dai seama cât de costisitoare poate fi întreținerea. În situația în care concurezi competitiv, pregătește-te să cheltuiești destul de mult pe mentenanța unei astfel de motociclete.
În general, motocicletele pentru enduro sunt mai rezistente și au o durată de viață mai lungă, așa că, să nu te surprindă să vezi o motocicletă Dakar spre exemplu, revenind în circuit pentru al 2-lea sau al 3-lea an la rând! Între timp, o motocicletă de motocross va avea nevoie de o reconstrucție din temelii datorită stilului acrobatic de condus și provocărilor mecanice la care este expusă. Iar dacă o folosești în competiții, este clar ca nu va rezista întreagă mai mult de un sezon.
Versatilitate
Cu siguranță, odată cumpărate, fie că vorbim despre un model enduro sau motocross, vei dori să afli dacă aceste motoare pot fi folosite și în afara curselor pe circuit. Ei bine, da… poți! Și sunt chiar perfecte pentru plimbări pe trasee de weekend. Totuși, trebuie să știi că, dintre cele două tipuri de motociclete, un enduro este mai potrivit pentru o plimbare obișnuită pe traseu. E mult mai ușor de înregistrat și mai confortabil de condus pe distanțe lungi.
De cealaltă parte, un model de motocross este mult mai distractiv! Se bucură de o accelerație mai agresivă, datorită motorului în doi timpi, dar și de o greutate mai scăzută, grație rezervorului de combustibil mai mic. Aceste aspecte îl fac perfect pentru trasee scurte în pădure, dar și să țină pasul cu “haita”, atâta vreme cât o ține rezervorul.
În schimb, pe trasee mai lungi și drumuri larg deschise pe teren plat, experiența condusului unui motocross va fi cel puțin frustrantă, și asta mai ales din cauza rapoartelor scurte de transmisie și capacității reduse, care pur și simplu nu permit activități de mare viteză.
În concluzie, indiferent de modelul pe care îl preferi (motocross sau enduro), trebuie să știi că ambele propun un stil de condus extrem, pe cât de distractiv, pe atât de periculos, mai ales dacă nu ești o persoana într-o formă fizică excelentă. Până și cei mai experimentați dintre rideri recunosc riscurile la care se expun, dar adrenalina, febra competiției și sentimentul accelerației explozive reușesc să te împingă cât mai aproape de linia care separă nebunia exuberantă a tinereții, de distracția pură pe teren accidentat!
În schimb, dacă ești adeptul unui stil de condus matur și mai temperat, Triumph Romania îți pune la dispoziție o categorie prestigioasă de motociclete Adventure, pregătite să fie vizualizate și testate de către toți fanii aventurilor memorabile pe două roți.
Te așteptăm în atelierul nostru și cu restul modelelor de motociclete, ce poartă în ADN genele dominante ale britanicilor de la Triumph, alături de toate accesoriile și echipamentele moto complete pentru rideri, oferte imbatabile de prețuri și programe de finanțare diversificate, gândite special pentru ca fiecare fan să-și îndeplinească visul de a deține puterea pură a unei astfel de minunății motorizate!