În acest articol te vom învăța tot ce trebuie să știi despre motociclete, despre comenzile motocicletei și cât de important este să te familiarizezi cu acestea, fie că ești un începător care abia acum învață să conducă sau un rider cu experiență, dar care se afla la bordul unei motociclete necunoscute.
Frumusețea designului unei motociclete este că toate comenzile și dispozitivele importante pentru condus, sunt poziționate special pentru a putea fi controlate rapid cu mâinile și picioarele conducătorului. Evident, toți piloții începători ar trebui să știe unde sunt comenzile motocicletei și vor fi testați pe baza cunoștințelor lor la examen. De exemplu, ca și curiozități despre motociclete, din șaua unui motor standard, ar trebui să fie vizibile și ușor de acționat, cam 18 comenzi și dispozitive cheie ale motocicletei.
Care sunt comenzile principale ale motocicletei
Așadar, primul pas pentru a deține controlul total al motocicletei tale și pentru a o conduce în siguranță, este să-i înveți foarte bine comenzile, astfel încât să ajungi la orice buton cu ochii închiși. Cu practică și exersări repetate, mai devreme sau mai tarziu vei putea opera toate comenzile aproape din reflex. Și pentru că, pe lângă un echipament moto complet, la fel de important este și să ai un răspuns automat pe comenzi înainte de a te putea aventura la drum, iată care sunt cele mai importante comenzi pentru mersul pe motocicletă.
Comenzile ghidonului din stânga
Faza lungă
Poziționată pe panoul de control de lângă ghidonul stâng, faza lungă se va acționa cu degetul mare stâng. Acest buton este folosit pentru a comuta între faza lungă și faza scurtă. Reține că luminile motocicletelor sau a scuterelor moderne sunt întotdeauna aprinse automat la pornirea motorului, din motive de siguranță.
Ambreiajul
Categoriile de motociclete care nu sunt prevăzute cu schimbător automat de viteze, au maneta de ambreiaj situată în fața ghidonului stâng și este acționată atunci când este strânsă în palma mâinii stângi. Acționarea manetei decuplează ambreiajul și deconectează puterea motorului de la roata din spate. De cealaltă parte, eliberarea manetei cuplează ambreiajul și oferă putere roții din spate. Ori de câte ori schimbi treptele, fie pe accelerare, fie pe decelerare, va trebui mai întâi să decuplezi ambreiajul.
Semnalizator
Plasat de obicei pe ghidonul din stânga, semnalizatorul este foarte important pentru a indica celorlalți participanți la trafic, intenția ta de a vira sau schimba directia de condus în timpul mersului pe motocicletă.
Claxon
În cele mai frecvente configurări, butonul claxonului este situat pe același panou de control cu faza lungă, dar nu este exclus ca acesta să apară pe ambele ghidoane. Trebuie să reții că butonul de claxon se utilizează fără a fi abuzat, doar pentru a-ți marca prezența altor șoferi pe șosea, în circumstanțe neașteptate sau în condiții de vizibilitate redusă.
Comenzile ghidonului din dreapta
Accelerația
Mânerul tău drept acționează ca un accelerator. Acesta controlează turațiile motorului atunci când rotești mânerul spre tine. Nivelul de combustibil care este canalizat prin această mișcare de rotație, fie încetinește, fie accelerează motocicleta așa că, fii delicat în mânuirea ei dacă nu vrei să ai parte de surprize neplăcute!
Maneta de frână
Această manetă se găsește chiar deasupra ghidonului din partea dreaptă și acționează frâna roții din față a motocicletei. Pentru a o acționa, strânge maneta cu mâna dreaptă delicat sau ferm, în funcție de cât de rapid vrei să oprești mototcicleta. Atenție însă! Motocicleta trebuie să fie dreptată în momentul frânarii! Dacă nu ai ghidonul aliniat spre drept, în momentul acționării frânei față, șansele să cazi sunt foarte mari. Deci, până îndrepți ghidonul, folosește frâna spate.
Oprirea de urgență a motorului
Oprirea de urgență a motorului este reprezentată de obicei, de un buton roșu aflat chiar lângă ghidonul din dreapta. Acționează ca un comutator de oprire pentru motorul și circuitele electrice ale motocicletei în cazul unei urgențe, cum ar fi un accident, pentru a preveni riscul de incendiu.
Demarorul electric
Demarorul electric sau butonul de “start engine” este de obicei situat pe ghidonul din dreapta și este folosit pentru a porni efectiv motocicleta. Unele comutatoare au, de asemenea, poziții de LUMINI și PARCARE. Când contactul este pus, motorul poate fi pornit fie în poziția PORNIT, fie în poziția LUMINI. Poziția LUMINI aprinde farul și stopul spate. Poziția PARCARE aprinde doar stopul spate. Cheia motocicletei poate fi scoasă numai în poziţia OFF sau PARCARE.
Comenzile manuale pentru motociclete
Pedala de frână spate
De regulă, pedala de frână spate se găsește în fața suportului pentru piciorul drept și acţionează frâna roții din spate a motocicletei. Indiferent ce tip de motocicletă conduci, frâna spate te ajută și te stabilizează la viteze mici.
Schimbătorul de viteze
În cazul motocicletelor fără cutie automată, schimbătorul de viteze se găsește în fața suportului pentru piciorul stâng. Schimbă treptele folosind piciorul stâng și ambreiajul ghidonului stâng, pentru a potrivi puterea motorului motocicletei tale, cu vitezele de deplasare.
Kick starter
Kick starter-ul este prezent la motocicletele care nu au demaror electric automat și se găsește de regulă, deasupra suportului de picior. Pentru a porni o astfel de motocicletă, cu ajutorul piciorului, kick starter-ul trebuie împins / lovit în jos cu putere, ceea ce pune pistonul în mișcare și pornește motorul.
Instrumentalul pentru comenzile motocicletei
O altă componentă importantă atunci când vine vorba despre comenzile motocicletei este partea de instrumental. Acestea sunt grupate în centrul ghidonului pe majoritatea tipurilor de motociclete, iar cele mai importante arată cam așa:
- Vitezometrul indică viteza de deplasare în kilometri pe oră sau mile pe oră.
- Odometrul indică totalul de kilometri sau mile acumulate pe motocicletă.
- Contorul de parcurs indică kilometrii sau milele acumulate de la ultima dată când a fost setat la zero.
- Turometrul indică turația motorului în rotații pe minut (rpm) și arată cu o linie roșie, turația maximă pe care motorul o poate atinge în siguranță.
- Martorul luminos pentru faza lungă este roșu, sau albastru când farul este pe faza lungă.
- Martorul luminos neutru este verde când transmisia este în poziţia neutră.
- Martorul luminos al semnalizarii luminează intermitent de culoarea chihlimbarului, atunci când semnalizatoarele sunt comutate pe pozițiile stânga sau dreapta.
- Nivelul combustibilului arată cât de mult combustibil este în rezervor. Totuși, asigură-te că motocicleta este pe un teren plat pentru o citire cât mai precisă a nivelului de carburant ca să nu rămâi în pană de combustibil, mai ales la drum lung!
Deși este posibil să nu se găsesti aceleași comenzi plasate în exact aceleași locuri pe toate tipurile de motociclete, ar trebui să verifici manualul de producător al motocicletei tale pentru a identifica corect și înțelege în detaliu, modul de a opera toate comenzile acesteia și dispozitivele esențiale pentru condusul în perfectă siguranță, indiferent de experiență sau condițiile de drum.
Și nu uita! Pe lângă comenzile pe care trebuie să le cunoști de la A la Z la plecarea de pe loc cu motocicleta, un alt aspect foarte important este să verifici mai întâi dacă motocicleta nu este prea grea sau prea mare pentru a putea fi operată ideal. Așadar, când stai așezat în șa, verifică dacă îți poti plasa confortabil tălpile pe pământ și dacă poți ajunge facil cu mâinile și picioarele, la toate comenzile motocicletei tale!
Cu speranța că acest articol a acoperit cel puțin detaliile de bază cu privire la cunoașterea comenzilor mototcicletei tale și cum se operează acestea, Triumph Romania te așteaptă cu o echipă pregătită să-ți ofere și mai multe informații, hint-uri sau sfaturi utile pentru condusul sigur pe motor. Vino la noi în service și vei avea șansa să descoperi toate secretele folosite de riderii cu experiență! În plus, vei beneficia de servicii de întreținere pentru motocicleta ta, la prețuri mereu atente cu buzunarul tău, dar la cele mai înalte standarde de pe piața de specialitate.